|
Govrnamental organisation
|
Development Agency of Serbia (RAS)
|
offers a wide range of services on
behalf of the Government of the Republic of Serbia, including support of
direct investments and export promotion, and leads the implementation of
projects with the aim of improving Serbia’s competitiveness and reputation in
order to support the economic and regional development.
As a newly established agency, RAS
builds upon the knowledge of the former Serbia Investment and Export Promotion
Agency (SIEPA) and National Agency for Regional Development (NARD) and brings
improvements required to meet the needs of a modern economy.
RAS will serve as a one-stop-shop for
both domestic and international companies with a single goal of building a strong
and sustainable economy, and increasing the quality of life for the people in
Serbia.
Serbian Development Agency supports
the development of companies, especially small and medium sized enterprises,
and enterpreneurship through various projects
Support program to development of
business incubators
Support to entrepreneurship
Support program to development of
innovative clusters
|
U cilju podsticanja razvoja poslovne
infrastrukture kao jednog od stubova regionalnog razvoja, definisan je set
aktivnosti čiji je cilj kreiranje povoljnije klime za osnivanje i rad
poslovnih inkubatora, kao jedan od vidova podsticaja razvoja
preduzetnišva.
Program je proistekao na osnovu
analize stanja poslovnih inkubatora, prepoznatog problema njihove
neodrživosti bez institucionalne podrške, kao i modela evropske i svetske
prakse prema kome se poslovni inkubatori stimulišu i podržavaju na
nacionalnom nivou iz nacionalnih programa, kao i od strane osnivača (uglavnom
lokalne samouprave), permanentno do stepena samostalnosti i samoodrživosti.
8 programskih paketa http://ras.gov.rs/kreiraj-zivot-landing
Program se sastoji od sledećih
aktivnosti:
Priprema Priručnika za osnivanje i
razvoj poslovnih inkubatora;
Program podrške razvoju poslovnih
inkubatora;
Organizacija Dana poslovnih
inkubatora;
Jačanje ljudskih kapaciteta poslovnih
inkubatora;
Kataloga poslovnih inkubatora.
O poslovnim inkubatorima
Poslovni inkubatori su jedan od
instrumenata podrške pri formiranju novih i održivih preduzeća. Pružaju
neposrednu podršku početnicima u poslovanju, u periodu kada su najosetljiviji
i najpodložniji neuspehu. Primarna uloga i cilj poslovnih inkubatora je da
kroz set usluga podstiču kreiranje uspešnih preduzeća sa težnjom da ista pri
napuštanju inkubatora budu finansijski likvidna i samoodrživa. Na lokalnom i
regionalnom nivou, poslovni inkubatori su instrument za podsticaj rasta nivoa
zaposlenosti, transfera tehnologije i inovacija.
Vrste usluga koje inkubator pruža,
mogu se podeliti na:
a) Najam poslovnog prostora
(proizvodnog, kancelarijskog ili istraživačkog prostora, shodno vrsti
inkubatora) po povoljnijim uslovima od tržišnih;
b) Zajedničke usluge: korišćenje
zajedničkih prostorija, kancelarijska oprema i ostala infrastruktura
inkubatora (sale za sastanke, konferencijske sale, recepcija, čuvari, prateće
osoblje i oprema);
v) Poslovno savetodavne usluge
(planiranje, menadžment, marketing) i administrativne usluge (pravna,
računovodstvena i slično), konsalting (specijalizovani ili opšti), mentoring
(od strane uspešnih i iskusnih poslovnih ljudi);
g) Umrežavanje i podsticaj na
saradnju između preduzetnika unutar inkubatora, kao i umrežavanje sa spoljnim
partnerima;
d) Organizacija treninga i obuka
(shodno potrebama klijenata tipa: poslovno planiranje, marketing, ljudski
resursi, prodaja, uvoz i izvoz i sl).
Prijem i izbor klijenata (stanara)
inkubatora vrši se putem javnog poziva (konkursa). Na osnovu unapred
definisanih kriterijuma, komisija za prijem novih stanara pregleda dokumentaciju
i donosi odluku o prijemu novih korisnika inkubatora.
Faze poslovne inkubacije:
preinkubacioni, inkubacioni i postinkubacioni period.
Inkubacioni period se razlikuje od
inkubatora do inkubatora i obično traje između tri i pet godina. Ovakav vid
ograničenja dužine mogućeg boravka korisnika usluga u poslovnom inkubatoru u
funkciji je njihovog potpunog i što bržeg osamostaljivanja i ostavljanja
prostora za nove korisnike usluga inkubatora.
Vrste inkubatora
Poslovni inkubatori mogu da imaju
neke zajedničke karakteristike, ali opšti model poslovnog inkubatora ne
postoji u praksi. Svaki poslovni inkubator nosi regionalne karakteristike,
kao odgovor na specifične potrebe i zahteve potencijalnih preduzetnika u
određenom regionu. Poslovni inkubatori se mogu grupisati na mnogo načina, ali
u Republici Srbiji su do sada identifikovane sledeće vrste inkubatora i
to:
Proizvodni inkubatori
Uslužni inkubatori
Mešoviti inkubatori (proizvodni i
uslužni)
Socijalni inkubatori (pomažu
ugroženim kategorijama pokretanje poslovanja)
Poslovno-tehnološki inkubatori (PTI)
Agroindustrijski inkubatori
Dizajn inkubator
Poseban vid inkubatora je
naučno-tehnološki park koji se osniva u cilju povezivanja nauke i privrede u
službi stvaranja inovacija i podizanja ukupne konkurentnosti privrede.
Naučno-tehnološki parkovi su povezani sa univerzitetom (obično tehničkim i
tehnološkim fakultetima nekog univerziteta), privrednim društvima i
jedinicama lokalne samouprave, pri čemu oni mogu biti istovremeno i osnivači
i korisnici usluga kao članovi.
Poslednjih godina su aktuelne i
takozvane „virtuelne” usluge inkubatora koje podrazumevaju pružanje poslovnih
usluga bez usluga fizičke inkubacije.
|
Monday, June 5, 2017
Development Agency of Serbia (RAS)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment