Monday, June 5, 2017

Development Agency of Serbia (RAS)

Govrnamental organisation
Development Agency of Serbia (RAS)

offers a wide range of services on behalf of the Government of the Republic of Serbia, including support of direct investments and export promotion, and leads the implementation of projects with the aim of improving Serbia’s competitiveness and reputation in order to support the economic and regional development.
As a newly established agency, RAS builds upon the knowledge of the former Serbia Investment and Export Promotion Agency (SIEPA) and National Agency for Regional Development (NARD) and brings improvements required to meet the needs of a modern economy.

RAS will serve as a one-stop-shop for both domestic and international companies with a single goal of building a strong and sustainable economy, and increasing the quality of life for the people in Serbia.
Serbian Development Agency supports the development of companies, especially small and medium sized enterprises, and enterpreneurship through various projects

Support program to development of business incubators
Support to entrepreneurship
Support program to development of innovative clusters


U cilju podsticanja razvoja poslovne infrastrukture kao jednog od stubova regionalnog razvoja, definisan je set aktivnosti čiji je cilj kreiranje povoljnije klime za osnivanje i rad poslovnih inkubatora, kao jedan od vidova podsticaja razvoja preduzetnišva. 
Program je proistekao na osnovu analize stanja poslovnih inkubatora, prepoznatog problema njihove neodrživosti bez institucionalne podrške, kao i modela evropske i svetske prakse prema kome se poslovni inkubatori stimulišu i podržavaju na nacionalnom nivou iz nacionalnih programa, kao i od strane osnivača (uglavnom lokalne samouprave), permanentno do stepena samostalnosti i samoodrživosti.


Program se sastoji od sledećih aktivnosti:
Priprema Priručnika za osnivanje i razvoj poslovnih inkubatora;
Program podrške razvoju poslovnih inkubatora;
Organizacija Dana poslovnih inkubatora;
Jačanje ljudskih kapaciteta poslovnih inkubatora;
Kataloga poslovnih inkubatora.

O poslovnim inkubatorima
Poslovni inkubatori su jedan od instrumenata podrške pri formiranju novih i održivih preduzeća. Pružaju neposrednu podršku početnicima u poslovanju, u periodu kada su najosetljiviji i najpodložniji neuspehu. Primarna uloga i cilj poslovnih inkubatora je da kroz set usluga podstiču kreiranje uspešnih preduzeća sa težnjom da ista pri napuštanju inkubatora budu finansijski likvidna i samoodrživa. Na lokalnom i regionalnom nivou, poslovni inkubatori su instrument za podsticaj rasta nivoa zaposlenosti, transfera tehnologije i inovacija. 
Vrste usluga koje inkubator pruža, mogu se podeliti na:
a) Najam poslovnog prostora (proizvodnog, kancelarijskog ili istraživačkog prostora, shodno vrsti inkubatora) po povoljnijim uslovima od tržišnih;
b) Zajedničke usluge: korišćenje zajedničkih prostorija, kancelarijska oprema i ostala infrastruktura inkubatora (sale za sastanke, konferencijske sale, recepcija, čuvari, prateće osoblje i oprema);
v) Poslovno savetodavne usluge (planiranje, menadžment, marketing) i administrativne usluge (pravna, računovodstvena i slično), konsalting (specijalizovani ili opšti), mentoring (od strane uspešnih i iskusnih poslovnih ljudi);
g) Umrežavanje i podsticaj na saradnju između preduzetnika unutar inkubatora, kao i umrežavanje sa spoljnim partnerima;
d) Organizacija treninga i obuka (shodno potrebama klijenata tipa: poslovno planiranje, marketing, ljudski resursi, prodaja, uvoz i izvoz i sl).
Prijem i izbor klijenata (stanara) inkubatora vrši se putem javnog poziva (konkursa). Na osnovu unapred definisanih kriterijuma, komisija za prijem novih stanara pregleda dokumentaciju i donosi odluku o prijemu novih korisnika inkubatora. 
Faze poslovne inkubacije: preinkubacioni, inkubacioni i postinkubacioni period. 
Inkubacioni period se razlikuje od inkubatora do inkubatora i obično traje između tri i pet godina. Ovakav vid ograničenja dužine mogućeg boravka korisnika usluga u poslovnom inkubatoru u funkciji je njihovog potpunog i što bržeg osamostaljivanja i ostavljanja prostora za nove korisnike usluga inkubatora. 
Vrste inkubatora
Poslovni inkubatori mogu da imaju neke zajedničke karakteristike, ali opšti model poslovnog inkubatora ne postoji u praksi. Svaki poslovni inkubator nosi regionalne karakteristike, kao odgovor na specifične potrebe i zahteve potencijalnih preduzetnika u određenom regionu. Poslovni inkubatori se mogu grupisati na mnogo načina, ali u Republici Srbiji su do sada identifikovane sledeće vrste inkubatora i to: 
Proizvodni inkubatori
Uslužni inkubatori
Mešoviti inkubatori (proizvodni i uslužni)
Socijalni inkubatori (pomažu ugroženim kategorijama pokretanje poslovanja)
Poslovno-tehnološki inkubatori (PTI)
Agroindustrijski inkubatori
Dizajn inkubator
Poseban vid inkubatora je naučno-tehnološki park koji se osniva u cilju povezivanja nauke i privrede u službi stvaranja inovacija i podizanja ukupne konkurentnosti privrede. Naučno-tehnološki parkovi su povezani sa univerzitetom (obično tehničkim i tehnološkim fakultetima nekog univerziteta), privrednim društvima i jedinicama lokalne samouprave, pri čemu oni mogu biti istovremeno i osnivači i korisnici usluga kao članovi. 
Poslednjih godina su aktuelne i takozvane „virtuelne” usluge inkubatora koje podrazumevaju pružanje poslovnih usluga bez usluga fizičke inkubacije.

No comments:

Post a Comment